Welkom bij Gouwestad!

Gouwestad is de lokale omroep van Gouda...

Welkom bij Gouwestad!

Gouwestad is de lokale omroep van Gouda...

...maar het is ook jouw omroep in de buurt!
Slider

(GA) Veel kritiek op Goudse verkeersplannen: 'groene spookstad'

op . .

De Goudse fietsers en wandelaars krijgen meer ruimte, net als het groen. Dat schrijft het Gouds college in de wijkmobiliteitsplannen voor de Binnenstad, Korte Akkeren en Kort Haarlem - uitwerking van het in 2021 aangenomen Verkeerscirculatieplan (VCP). Vooral de parkeerplannen voor de binnstad moeten het ontgelden: bij bespreking in de gemeenteraad kwamen 19 inwoners hun bezwaren toelichten: 'de auto wordt de stad uitgejaagd', 'ik voorzie een groene, maar verpauperde binnenstad', 'voorkom een groene spookstad.' Woensdagavond gaan de besprekingen verder. 
wijkmobiliteitsplannen combi
 

Enkele van de voorstellen: een uitgebreider fietsvrij voetgangersgebied in de binnenstad (tussen 11 en 18 uur), betaald parkeren op zondag vanaf 1200 uur en zwaar verkeer wordt aan banden gelegd, door kortere (maximaal 10 meter), lichtere (maximaal 20 ton) vrachtwagens in te zetten - waar wel weer ontheffing voor kan worden gevraagd. Vooral het verminderen in de binnenstad van het aantal parkeervergunningen tot 1200 en het verdwijnen van parkeerplaatsen, maakte de tongen los.

Er zijn nu ruim 1880 auto's in de binnenstad, de gemeente wil het aantal vergunningen terugbrengen van 1400 naar 1200. 'Om de beperkte openbare ruimte eerlijker te verdelen, parkeerdruk te verminderen en om de parkeeroverlast tegen te gaan', aldus wethouder Klijmij - van der Laan. Dat betekent dat niemand meer een parkeervergunning krijgt en op een wachtlijst komt, tot het aantal daalt onder de 1200.

'Waarom geeen parkeerdek op klein Amerika?
'Deze drastische afbouw zonder alternatieven leidt tot wegtrekken van gezinnen en kapitaalkrachtige inwoners' zei Marie Louise Pierson van Bewoners Belangen Binnenstad (l). 'Zorg voor parkeermogelijkheden aan de westkant. We voorzien een groene, maar verpauperde binnenstad.' Ook vreest ze een run op ondernemersvergunningen: daar zit geen plafond op.
Marie Louise Pierson (l) en Jan Willem van der Wolf
Namens Gouda Onderneemt noemt ook Jan Willem van der Wolf (r) het ontbreken van alternatieve parkeerplaatsen als een probleem. 'We vinden het nog steeds merkwaardig dat een haalbare, relatief goedkope maatregel als het realiseren van een parkeerdek op Klein Amerika is geschrapt.' Hij wijst er verder op dat kortere, lichtere vrachtwagens zal leiden 'tot meer vervoersbewegingen in de binnenstad', de winkels moeten toch voorraad krijgen. 

Stoelendans zonder stoelen
'Toen ik hier kwam wonen waren er geen parkeerproblemen', zegt binnenstadbewoner Freek Weijtens (l). 'Een auto is voor ons pure noodzaak. Een van mijn dochters is stewardess en moet op onmogelijke tijdstippen naar het vliegveld, mijn vrouw zit in de zorg. In de ogen van deze plannen zijn wij, milieubelastende autobezitters, slechte mensen, die verdreven moeten worden uit hun huis en de binnenstad. Steeds meer plekken verdwenen, voor de arts, voor laden-lossen, voor elektrische auto's. Nu weer onder voorwendsel dat kademuren het niet meer houden.' 
Freek Weijtens en Robert Bakker

Hij doelt op 28 parkeerplaatsen aan de Hoge en de Lage Gouwe die direct verdwijnen voor groen vanwege scheuren in de kademuren, zonder dat er alternatieven zijn. Dat zet ook kwaad bloed bij Robert Bakker (r) van de Lage Gouwe: 'Door het aantal parkeerplekken te verminderen en geen scherpe keuzes te maken, wordt het drukker. U moet het zien als een soort stoelendans, waarbij geen deelnemer afvalt maar wel steeds meer stoelen worden weggehaald.'

'Waak voor groene spookstad'
'Waak voor een groene spookstad', zegt Theo Krins van de SBG (Stichting Samenwerkende Binnenstadondernemers Gouda, l). Hij had nog een voorstel om vrachtwagens die de stad uitmoeten, via de Kleiwegbrug te laten rijden, onder de spoortunnel door, waardoor er minder verkeer komt op de singels. 'Sommige ondernemers vinden het ongelooflijk onlogisch dat dit nu niet mag, het verbod is psychologisch niet juist.'

Krins Revet Van Ee

Timo Revet (m) uit Korte Akkeren heeft kritiek op de nieuwe route voor bevoorrading van de Plus-supermarkt aan de Constantijn Huijgensstraat. 'Er gaat dan per dag gemiddeld vijf keer 20 ton door de Bosweg, ik wil niet weten hoe de funderingen er over twintig jaar uitzien.' Supermarkteigenaar Remco Van Ee (r): 'Het is niet handig, maar achteruit de kruising Herenstraat-Bosweg oversteken doen we al sinds 1992 en er is nog nooit wat gebeurd.' Een andere optie noem hij een stoplicht op de Bosweg en een slagboom, die dicht gaat bij een achteruit rijdende vrachtwagen. 'Daar wil Plus vast aan meebetalen'. 

Bewoners Kort Haarlem verdeeld over betaald parkeren
Ook niet alle Gouwenaars zijn blij met plannen om betaald en vergunning parkeren uit te breiden in Korte Akkeren en Kort-Haarlem (Kadenbuurt). Jan Haan (l) van de Krügerlaan: 'Ik ben van het Burgerinitiatief en 90 procent in de wijk is tegen betaald parkeren.' 'Overdag is er geen parkeerdruk, 's avonds wel' zegt medestraatbewoner Karel Voitus van Hamme (r).
Jan Haan en Karel Voitus van Hamme

De buren uit achtergelegen Burgemeester Martenssingel denken daar heel anders over. 'Ik weiger te geloven dat Haan voor heel Kort Haarlem spreekt', zegt P.F. van den Bosch (l). Hij pleit voor een betaalbaar vergunningstelsel, want nu heeft de straat last van het 'waterbedeffect': bewoners uit andere straten waar al betaald moet worden, zetten de auto bij hem voor neer. Hij krijgt bijval van Ruud Montagne (m) en Freek Bucx (r) van verderop in de straat: 'Trek het beleid gelijk, met een betaalbaar stelsel, zodat wij niet meer op de grens zitten en weer zelf in de straat kunnen parkeren.'
Van den Bosch Montagne Bucx

Commissievergadering 22 maart
Woensdagavond wordt verder gesproken, onder meer over de inzet van deelvervoer zoals deelfietsen en deelauto’s. Dat wil het college mogelijk maken en stimuleren.

Tags: Goudse Achtergronden